Costa Rica en Nicaragua

Monteverde, daarom heet het REGENwoud!

We dachten dat we wel genoeg jungle en woud hadden gezien, maar gek genoeg ziet het er in Monteverde allemaal net anders uit. Dat ze dit regenwouden noemen snappen we en dan niet alleen door al die regen die hier valt.

Een spectaculaire wandeling door het woud en over 8 bijzonder hoge en lange hangende bruggen laat ons een totaal ander woud zien dan tot nu toe. Alles is hier super vochtig enalle bomen zijn voorzien van een kletsnatte laag mos. Dit hangt in plukken naar beneden, waardoor het woud er sprookjesachtig uitziet. Overal staan varens en er groeien weer totaal andere planten dan we tot nu toe gezien hebben. Heel bijzonder en heel apart. De hangende bruggen zijn, doordat ze bovenop de berg zijn enook nog boven de boomtoppen, erg spectaculair. Het is inderdaad erg hoog, maar juist daarom heel bijzonder en we zien veel prachtige vogels.

We ontmoeten in de B&B een bijzonder aardige Amerikaan waar we een paar dagen mee optrekken. Hij heeft op 1 van zijn trails de bijzondere Quetzal vogel gezien, de reden waarom dit gebied ooit zo een aantrekking had op vogelliefhebbers. De vogel is bijna uitgestorven (ongeveer 100 paartjes zijn er nog) en hij had niet alleen het prachtige mannetje gezien, ook een nestje met een kleintje erin en een vrouwtje erbij gevonden. Joost gaat met hem de volgende dag de trail nog eens lopen om te kijken of zij hem nog eens kunnen vinden. Het is echt een prachtige vogel, dat moet gezegd (door iemand die vogels niet echt speciaal vindt) en na uren lopen vinden ze het nestje terug. Het vrouwtje laat zich zien. Het schijnt voor beiden heren bijna een hemels moment te zijn, maar dat kan ik verder niet bevestigen. De foto's zijn in ieder geval prachtig, eerlijkis eerlijk.

Wij, de dames, vermaken ons prima op een slangenboerderij (geleerd hoe we een giftige van een niet giftige slang kunnen onderscheiden, eindelijk!), genieten van een chocolade restaurant (ja...tsss, wie niet?), de winkeltjes (eindelijk zonder man op pad) en gaan naar de kolibrie tuin. Kortom...prima dagen met inderdaad af en toe (of iets meer dan dat) behoorlijke regen en onweer. Heel behoorlijk zelfs, maar het deert niet echt. Wel hebben we het koud ‘s nachts (graad of 19) en slapen met drie dekens en heel veel kleren aan. Maar we zitten dan ook hoog in de bergen en de frisheid is ook wel weer lekker. We maken ons op voor de alweer bijna laatste week en wat gaat het snel zeg!

Opa Jaap

Ik wist niet dat Joost een vogel kenner was en is, ik dacht dat hij wel een hondenvriend was maar een vogelkenner ?

Groet Opa jaap