Costa Rica en Nicaragua

Naar de Arenal vulkaan!

We gaan op weg over de weer lange onverharde weg, maar eerlijk, het went wel. We zijn op weg naar La Fortuna, met de vulkaan Arenal. Een vulkaan die tot 1,5 jaar geleden nog lava uitstootte en een laatste uitbarsting in 1968 had. Meestal ligt hij in de wolken en kun je hem niet zien, nou, we zijn benieuwd. Heel dicht bij een vulkaan zijn we nog nooit geweest.

Als we in het dorpje aankomen is het net of we in een andere wereld zijn beland. Deze plek is namelijk redelijk toeristisch, alhoewel dat erg relatief is. Maar omdat wij uit niemandsland komen, kijken we heel even onze ogen uit. Overal hotelletjes, lodges, reisorganisaties, restaurants en voor het eerst, toeristenwinkeltjes. Wauw, best even ook wel weer lekker om mensen om je heen te hebben. Het zijn hier overigens voornamelijk Amerikanen en dat merken wij gelijk aan de prijzen. Costa Rica is ongeveer gelijk aan Nederland qua prijs en hier net iets duurder. Een best duur land dus. In vergelijking met Azië vinden we alles gruwelijk duur, maar als je een beetje oplet is het best te doen.

Goed, mocht je nu denken dat we in een soort Benidorm zijn beland, wees gerust hoor. Het is nog steeds een klein dorp, 1 kerk met een plein ervoor, daaromheen de winkeltjes, restaurantjes en iets naar buiten de verscholen hotels. Om de vulkaan heen, die we nog niet kunnen zien, kun je allerlei activiteiten ondernemen, van raften en quad rijden, tot junglewalks, canopy tours (aan kabels door de jungle roetsen), tot thermale bronnen bezoeken. Te veel om op te noemen. We gaan zeker wel wat doen, maar eerst maar eens het hotel zoeken.

Gevonden, en Oh en wauw...we zijn eindelijk even weg uit de hostels, eco lodges en B&B en komen zowaar bij een echt hotel. Groot, met heel veel bungalows (we krijgen een routebeschrijving naar onze bungalow...) en 2 zwembaden. De bungalow is heerlijk groot en eindelijk, eindelijk, eindelijk met airco (toch even best lekker) en jawel, kabeltelevisie (Teuntje echt heel blij), grote zachte bedden, heerlijke dikke witte frisse en schone handdoeken echt warm water en gewoon echt schoon en luxe. Helemaal goed. We pakken uit, brengen de was naar het dorp want dat was inmiddels echt nodig en crashen op die lekkere bedden.

Als we wakker worden gaan we zwemmen en wat een verrassing, de vulkaan popt op uit de wolken. En wat is dat indrukwekkend zeg. Gauw halen we ons fototoestel, want veel zullen we hem niet zien. Een prachtige kegel rijst op uit de jungle, heel gek, hoog, zwart en met een rookpluim uit de krater. Onmiskenbaar...een echte vulkaan en een beetje eng is het wel.

We eten in het dorpje en zullen dat blijven doen. Want dat is dan weer het voordeel van een meer toeristisch gebied, je kunt makkelijker ergens op zoek naar een lekker hapje eten.

De volgende dag gaan we naar de waterval. We moeten er 480 steile treden voor aflopen, door de jungle. Teuntje doet het weer geweldig en vindt het vooral leuk en spannend. Want we horen de waterval steeds dichterbij komen en deze is met recht de grootste die we ooit gezien hebben. 70 meter hoog en een kracht en een lawaai...niet normaal. We genieten en lopen een stukje door, want daar kun je heerlijk zwemmen in het ijskoude rivier / waterval water. Opgefrist beginnen we twee uurtjes later weer aan de tocht naar boven en zelfs dat gaat prima. Wat een kanjertje hebben we toch.

De volgende dag bezoeken we de thermale baden en ook dat is een superochtend. Wat is het gek om zomaar in de jungle warmwater bronnen te vinden, wat komt door de vulkaan. Degene die wij bezochten heeft 5 baden, van heel warm, tot heet, tot eigenlijk net te heet. Ze zijn door watervallen aan elkaar verbonden (hete watervallen dus) en je kunt ook daar lekker onder zitten. Met koude baden erom heen, geheel in natuurlijke omgeving en stijl, houten ligbedden om op bij te komen. We zijn bijna de enigen die ochtend en het is een ontspannen ochtend en ook Teuntje vond het leuk. Eerst vond ze het maar niets dat hete water en dobberde zingend (over lolliepopland van K3) in het koude bad. Maar langzaamaan kwam ze steeds meer in het warme bad om uiteindelijk het zelfs langer vol te houden dan wij. Wij zijn helemaal gerimpeld na 3 uur, loom en volledig ontspannen. Na de hamburger en broodje kip met de Naturales vruchtendrankje ploffen we op onze bedden voor een middagdutje. Binnen 5 minuten is iedereen vertrokken, behalve ik....want ik schrijf nog even mijn verhaaltje.

Morgen gaan we op weg naar het noordwesten, naar een Haciënda. We vertrekken weer lekker vroeg en laten wel weer van ons horen.

Adios

Opa Jaap

Het is en blijft altijd spectaculair rondom een vulkaan, zwarte grond er komt links en rechts rook uit de vulkaan wand en het ruikt naar een soort van verbrand rubber, als je boven langs de krater loopt kan je in de vulkaan kijken heel apart.
Jullie maken wel een heel bijzondere reis. liefs Opa Jaap

ronald