Costa Rica en Nicaragua

Cacao en indianen

We gaan op pad door een klein prachtig privaat reservaat naar de indianen en hoe de cacao en uiteindelijk chocola ontstaan is. Een mooie maar ook spannende wandeling van ongeveer een uurtje. Spannend omdat we een ijzeren loopbrug van ongeveer 200 meter, over ravijn en rivier. En ja, daar kun je dus doorheen kijken naar beneden en ja, dat is hoog. Maar, met mijn hoogtevrees ging het verbazingwekkend goed. Ik heb rustig gelopen, om mij heen gekeken, naar beneden gekeken! En dat alles zonder die vreselijk angst. Trots.... De wandeling, met een Nederlandse biologie stagiair onderzoeker in ons kielzog, brengt ons bij een klein hutje. Daar krijgen we les over de cacao bomen, bonen en hoe het van een bittere drank van de Inca's, naar de zoete chocolademelk tot bij ons is gekomen.

We mogen alles aanraken, ruiken en ja....Proeven! Van de ruwe geroosterde cacao bonen (hè bah, bitter), tot de eerste grove chocolade boter (dat wordt al lekker) tot de pure chocolade melk die ze hier vroeger dronken. En ja, nu wordt het echt lekker. We krijgen kleine bekertjes en kunnen het zelf op smaak brengen met, rode peper poeder, zwarte peper poeder, nootmuskaat en maïzena. Afgemaakt met wat druppeltjes vanille ontstaat elke keer een hele aparte maar zeer smaakvolle warme choco. Zouden we thuis ook eens moeten proberen, rode peper en nootmuskaat door je chocomelk, want dat vonden wij uiteindelijk de lekkerste combinatie.

Dan is er ook nog au bain marie gesmolten chocolade voor ons gemaakt, puur natuur gemaakte chocola, en we mogen zoveel lepeltjes eten als we willen. Nu kan het voor Teuntje niet meer op....was het al een leuke trip, nu ze zoveel lepeltjes warme chocopasta (zoals ze zelf zegt) mag, doet ze zich tegoed alsof ze een week niet gegeten heeft. Tot haar oren zit het...maar wat smikkelen we lekker.

Een hele leuke trip die we afsluiten met avond eten in een Soda, de simpele variant van een restaurant, maar met heel lekker lokaal eten. Fagitas, Burrito en papas bravas gaan er smakelijk in, vergezeld door Nachos met kaas en vlees (gekke combi, maar wel lekker) en Naturales. Vers gemaakte vruchtendrankjes met ijs....Mmmm...ook het eten is lekker.

Opa Jaap

Nou ik mis een hoop, b.v. warme choco met inlandse rum mmmmm. Wat maken jullie een mooie reis, liefs opa Jaap

klaziena waerts

Recente ontdekkingen in Honduras toonde sporen van cacao aan op de bekers en borden die teruggaan
tot 2000 v. Chr.

Tussen 200 en 900 na Christus gebruikte de Maya-cultuur cacao als een centraal onderdeel van hun landbouw, economie, geneeskunde en religie.

Vandaag de dag wordt het woord ?cacao nog steeds gebruikt, en is afgeleid uit het oude Olmeken en de
daaropvolgende Maya talen ("kakaw"). Terwijl de term "cacahuatl ' ook te maken heeft met de herkomst
van cacao, namelijk van de oude Azteken.

In 1737 noemde de Zweedse wetenschapper Carolus Linnaeus de naam van de boom die deze lelijke, maar zeer gewaardeerde cacao-bonen produceert,
"Theobroma cacao ". De letterlijke betekenis is "Cacao, voedsel van de goden, " als verwijzing naar de mythische geschiedenis van de boom bij de
oude Midden-Amerikanen.

Terwijl cacao een zeer gewaardeerd onderdeel was van de oude Meso-Amerikaanse samenleving,
hebben archieven aangetoond dat er meer dan 150 medicinale doeleinden voor de cacao waren.

Europeanen kwamen voor het eerst in aanraking met cacao door de Spaanse conquistadores rond 1505
na Chr. Halverwege 1600 ?schreven‘ de Europese genezers cacao voor als medicijn om de gezondheid
te stimuleren van de milt en het spijsverteringskanaal, alsmede als geneesmiddel voor allerlei andere
aandoeningen en ziekten.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de rest van dit verhaal?
Download dan gratis mijn e-book op www.gezondechocola.nl