Costa Rica en Nicaragua

In een leeg vliegtuig naar San José

Het is zover, we worden om 4:30 uur opgehaald door een taxi chauffeuse. Een heerlijk gezellige babbelende jonge meid brengt ons op weg naar weer een lange trip. We verbazen ons weer eens over de inefficiëntie van Schiphol, maar zijn we misschien aan vakantie toe? Toch lijkt het ons vreemd, inchecken in Hal 1, lopen naar Hal 3 om daar langs douane te gaan. Een verschrikkelijk lange Efteling rij (hoe doen ze dat toch in het hoogseizoen?) en een dik half uur later worden we doorgelaten. Om vervolgens te ontdekken dat we naar Hal 2 moeten lopen naar de meest verre pier. Van winkelen of eten komt niets meer, maar we krijgen vast wel wat te eten in het vliegtuig. Iberia brengt ons in een keurig directe snelle lijn naar Madrid, maar zonder eten en drinken. Ok...we moeten even omschakelen.

In Madrid aangekomen moeten we weer van Terminal wisselen, met een treintje dit keer. Gezien we een uur voor de overstap hebben, maken we vaart. Aangekomen schuiven we gelijk aan in de rij om vervolgens snel onze stoelen op te snorren. We zitten op de laatste rij. Verbaasd kijken we rond en spotten ongeveer 30 medepassagiers. Dat kan toch nooit! En toch gaan de deuren en kleppen dicht en krijgen we een pushback. We vragen nog even bij de stewardess of het wel klopt...maar inderdaad, een bijna lege vlucht. Waarschijnlijk vanwege de stakingen hebben veel mensen omgeboekt naar een andere dag. Hoeveel geluk kunnen we eindelijk eens hebben zeg! Dat betekent inderdaad een hele rij stoelen per persoon en we hebben heerlijk gelegen! Met dekentjes, kussentjes gewoon als een bed, iets harder dat wel. Na een suf uur vertraging, maar met een gerust gevoel over de rustige lange vlucht gaan we op weg. Het blijft lang, 11 uur, na al die 3 uur naar Madrid, maar alles gaat goed. Teuntje doet het geweldig en met wat cadeautjes, een laptop en ipad komen we een heel eind. Ze doet 2 hazenslaapjes en uiteindelijk landen we om 16 uur in San José . Het is voor ons dan 12 uur ‘s nachts, hoe houdt ze het vol...

We staan te hannesen bij de pinautomaat, waar we denken 100 euro te pinnen, maar uiteindelijk 1000 euro in Colones intoetsen. Dat lukt dus steeds niet en wij maar niet begrijpen waarom. Altijd lastig die wisselkoersen, vooral als het om grote bedragen gaat in de andere valuta. Een klein bedrag lukt uiteindelijk gelukkig toch en blijkt bij het omrekenen een prima bedrag te zijn.

De tassen zijn er en we worden keurig opgehaald door onze B&B, La Boruca. Het is een uurtje rijden en na een half uurtje valt Teuntje eindelijk als een blok in slaap. Zul je altijd zien....

La Boruca is een waar klein verscholen paradijsje. Een B&B met slechts 4 kamers en een warme familie ontvangst en een uitstekende grote schone kamer. We vallen zowat om van de slaap, maar hebben ook trek. Dus besluiten we om snel de tassen uit te pakken, dat kan ik echt heel snel, te douchen, dat was echt nodig en zo lekker, om daarna een kleine hap te eten. Teuntje is er weer bij, maar vooral lichamelijk. Haar geest zweeft ergens tussen droom en slaap, maar toch redt ze het en ze eet een beetje mee. We gaan naar de kamer en om 20 uur rollen we er met zijn allen in, om als blokken te slapen tot de volgende dag. We hebben er dan 24 uur opzitten, dus dat is ook niet zo vreemd.

Zaterdag 12 mei

San José

Een heerlijke nachtrust, een goed ontbijt en we zijn weer in het land der levenden. Onze reisorganisatie, een Nederlander, komt vanochtend langs om de rondreis te bespreken. We hebben er zin in en wat fijn dat alles geregeld is.

Dan pakken we de taxi naar San José om daar een paar uurtjes door te brengen. Van het placa cultura, naar de mercado (markt) en gewoon wat rondlopen. We eten het nationale gerecht, rijst, bonen, salade en in ons geval met kip en eten ijs. Prima...

De temperatuur is lekker warm, maar niet verzengend heet. De regen dreigt zeker, maar zet niet door. Het is regentijd, dus we zullen veel buiten krijgen, maar vandaag valt het mee. De Costa Ricanen zijn vriendelijk, spreken goed Engels en ja, vinden Teuntje weer een prinses. Dan kan ook niet anders met die witte haren en blauwe ogen. Morgen gaan we nog op een tour naar een Tucan Farm en dan gaat de echte rondreis beginnen.

Nu genieten we vooral even van het kleine paradijsje hier, in prachtige natuurlijk omgeving, met een klein zwembadje, mini jungle, kreek, eco lodge, volledige costa ricaanse familie met veel kinderen, waar Teuntje gewoon al beste vrienden mee is. Kortom, we zetten de tv nog even aan om filmpjes te kijken, want dat kan hier ook. Bijkomen dus, van alles, een lange reis en alle hectiek. Dan op naar de rondreis....het land heeft nu al een ongewoon goede indruk op ons. Prachtig groen, mooie natuur, schoon, vriendelijke mensen, lekker eten.