Costa Rica en Nicaragua

Ho Chi Ming, (water)pretpark en ijssculpturen in de tropen

Met een heel klein (en dan bedoel ik heel klein!) propeller vliegtuig vertrekken we uit Siem Reap naar Ho Chi Ming in Vietnam. Zo'n klein vliegtuig is toch weer een uitdaging voor mij, maar....eerlijk, het lijkt bijna wel op een soort rondvlucht boven Cambodja en het vliegt toch heerlijk rustig. Toch wel mooi dus.

In Vietnam weer aangekomen (en alle douaneformaliteiten weer afgehandeld, zucht....) worden we naar ons hotel gebracht. Prima beetje zakenhotel, maar de locaties is super. Midden in het centrum.

We zijn we een beetje moe en afgereisd, dus besluitenop de kamer te blijven. We kijken wat filmpjes en tv en ik was wat kleding. Eind van de middag snorren we een shoppingmall op in de buurt om watrond te lopen. We kunnen er lopend naar toe en ondertussen passeren we ook nog wat bezienswaardigheden. Ho Chi Ming is een veel grotere en meer westerse stad. Voor de afwisseling is het lekker. We hoeven hier niet zoveel te doen, want er is niet zoveel. Behalve dan gruwelijk veel winkels en winkelcentra, luxe winkels, mooie parken en een paar leuke bezienswaardigheden. Na een lekker diner kruipen we er vroeg in.

De volgende dag hebben we besloten een dag voor Teuntje in te plannen. Ze doet het zo goed, is zo stoer en dapper en we slepen haar echt overal mee naar toe, vandaag is het haar dag. Dus laten we ons naar een soort pretpark en waterpark brengen, een uurtje rijden en nog wel in Ho Chi Ming. In een groot en mooi park, we zijn benieuwd.

Tja, dat pretpark zou bij ons al lang gesloten zijn, maar toch heeft het wat. Noem ons gek (en dat mag en is waarschijnlijk nog waar ook), maar wij hebben wel wat met die Aziatische kitscherigheid. In het hele park staat de muziek weer keihard, maar al snel neuriën we de melodie mee, met onze eigen zelfverzonnen teksten uiteraard. Het attractiepark kent vele attracties vooral voor jongere kinderen. Fel van kleur en niet al te spannend. Voor Vietnamezen overigens wel hoor, die gillen het uit. Overal moet je dan apart een kaartje voor kopen (maar kost geen drol), waarna speciaal voor ons de attractie wordt geopend. Van zwevende vliegtuigjes, bootjes, luchtballonnetjes tot een echt groot reuzenrad en een achtbaan. Het is er werkelijk waar allemaal. Teuntje geniet en vind het prachtig, en wij stiekem ook. Want ja, 1 van ons is steeds de klos en gaat met haar mee een attractie in.....heel naar.....

Er komen hier niet zo heel veel toeristen denk ik, want bijna iedereen gaapt ons aan. Zelfs ik ben het na een tijdje zat, maar in het waterpark wordt het nog erger. Halverwege het attractiepark is het heerlijk verfrissende waterpark. En echt, het mag er wezen. Overal zwembaden, golfslagbad met grote zwembanden, zwemrivier, een enorm leuk kinderbad met fonteinen en glijbanen en verder, glijbanen, glijbanen, glijbanen. Van de Kamikaze (Ik niet afgegaan, Joost wel....Bikkel!), Twister, Boomerang, Thunder, etc. Zo enorm veel, niet normaal zeg. We zijn er eigenlijk al redelijk vroeg en blijven de hele dag. Alles wordt uitgeprobeerd, vooral door Joost en Teuntje is niet weg te slaan uit het kinderbad of golfslagbad. Echt een heerlijke dag. Wel voel ik mij ontzettend bekeken en ongemakkelijk. Ja, ik ben de enige blanke vrouw in bikini.....en nogal groot en nogal fors (althans, zo voel ik mij daar). Maar ook Joost wordt afgelegd, immers, geen Aziatische man met borsthaar gezien en dan komt Joost in zijn blote borst voorbij zetten. Echt, ze hebben er een nekhernia aan overgehouden, zo interessant vonden ze het. En dan ook nog met een blond meisje erbij, nou, we leken wel de rattenvanger van Hamelen. Maar goed, op enig moment merk je het dan toch niet meer zo.

Als we door het attractiepark weer verder lopen naar de uitgang, komen we langs een ijssculpturen grot. En dat kunnen we niet links laten liggen. Dus betalen we weer wat centjes om daarna in thermojassen en op slippers de vriezer van -15 graden in te gaan. Wat een prachtige verrassing, echt zo mooi, allemaal beelden en gebouwen van ijs gemaakt. Met gekleurde verlichting erin en omheen. Het is net een ijssprookje waar we doorheen wandelen. Uiteindelijk drijft de kou ons naar buiten, want de jas is wel warm, maar de voeten zijn bevroren.

Na deze verfrissende dag hebben we gewoon een dikke vette hamburger met friet in een Amerikaans/westers restaurant gegeten. Daar hadden we zo een trek in, en daarna een koffie bij de coffee bean, een soort Starbucks. Ja, met een gebakje......heerlijk!

In de tussentijd wordt alles in Ho Chi Ming in kerstsfeer gebracht en dat is wel raar. Daar zijn we nog niet aan toe, maar aan de andere kant, het is wel heel mooi zo, met al die lichtjes en prachtige kerstbomen. Apart om dat met ruim 30 graden te aanschouwen.

De aankomende dagen houden we het lekker rustig, beetje winkelen, beetje rondlopen en gewoon nog wat sfeer snuiven. Donderdag vliegen we door naar Phu Quoc, een mooi eiland voor Cambodja.

Eerst nog eens even kijken of we de tassen nog voller kunnen krijgen......gniffel.....of we kopen er een nieuwe tas/koffer bij, dat kan natuurlijk ook.

Opa Jaap

Leuk om een teuntjedag te deon, dan kan Teuntje ook eens helemaal uitleven. Ik begrijp ook dat Joost overkomt als de grote boeman voor die vietnamesen, ik zie hem bij ons nog steeds voor de eerste keer binnenkomen, ging de deur uit met mijn Daantje onder zijn arm, ha. ha. ha.

Lievs opa en oma Prent

ronald

een heerlijk leesverhaal weer
groetjes van allemaal

Joost

Tsja Japio, en ze blijven ook allemaal mee-eten (Wim Sonneveld).... Die fondue pan is zeker inmiddels doorgeroest ;-)

Edwin

Loopt er ineens een ijsbeer door het waterpark...mooi verhaal!