Costa Rica en Nicaragua

CambodJA!

Superlatieven komen te kort!

We hebben veel mooie dingen gezien en vaak aangegeven, dat moet je eens gaan zien. Maar wat we hier gezien hebben, slaat echt alles en heeft een enorme indruk op ons gemaakt. Het is werkelijk het allermooiste, meest overweldigende en bijzondere wat wij ooit gezien hebben. Als je ooit overweegt om te gaan, niet twijfelen, DOEN!

We gaan de eerste dag, Donderdag, inderdaad om 7.30 met de tuk-tuk naar Angkor Tom. Dit is eigenlijk het grootste complex en na de toegangspoort zijn we al onder de indruk. Wat is dit enorm groot en vooral, groot geweest. Meer dan een miljoen mensen hebben in Angkor Tom gewoond en dat ruim 1000 jaar geleden. Dan bezoeken we het tempelcomplex met de gezichten en vallen we van de ene verbazing in de andere. Zo groot, zo mooi, zo indrukwekkend. Hoe hebben ze dat allemaal kunnen bouwen en hoe groot was dit (Rode Kmer)rijk? Na de tempel met de gezichten vinden we Angkor Tom groot, maar we zijn er nog lang niet, het terras met de olifanten volgt, de tempel van de keizer (die op een Inca tempel lijkt, maar waar je wel op mag), lange lanen, terras van de keizer, tempel van de keizer etc. Na 4 uur zijn we pas door Angkor Tom heen en hebben we zelfs daarin niet alles gezien.

Alles is zo mooi gerestaureerd en ligt in prachtige natuur. Overal eromheen oerwoud, rijstvelden, vijvers en natuur. Het is het geheel bij elkaar wat zo mooi is. Alles wordt ook netjes onderhouden en schoongemaakt. En er komen wel miljoenen toeristen, maar op de een of andere manier heeft het nog een rustiek karakter; We zien natuurlijk we grote groepen japanners (weer die japanners) en chinezen, maar als je daar omheen laveert valt het eigenlijk wel mee.

De middag brengen we eerst door bij het zwembad om af te koelen en op te frissen, want het is hier echt HEET! Dan eten we een hapje en slapen een uurtje (of 2). Eind van de middag klimmen we naar een tempel op de berg om de zonsondergang te zien. Teuntje onze kanjer loopt helemaal zelf mee omhoog EN klimt de tempel zelf op. En die is hoog! Met vreselijk hoge en enge treden! Maar het uitzicht en wachten op de zon om onder te gaan is een betoverend moment. Wauw!

De volgende dag qua tijd hetzelfde schema en bezoeken we in de ochtend Angkor Watt. Dit is een driewerf wauw. De mooiste tempel, mooiste gerestaureerd en zo mooi gelegen. Het is bijna spiritueel hier rond te mogen lopen. En wederom, de grootte overvalt ons weer. Kleiner dan Angkor Tom, maar deze is echt mooier.

In de middag bezoeken we een tempel die overwoekert is door bomen en boomwortels. En ondanks dat dit dus niet gerestaureerd is, vinden we dit de meest bijzondere. Het ziet er allemaal sprookjesachtig uit en we wanen onsalsof we door een filmset lopen (die van Raiders of the lost ark bv). Heel, heel, heel, bijzonder allemaal!

Ach, ik kan er pagina's over doorschrijven hoe we van de ene verwondering in de andere vallen. Maar woorden kunnen het niet beschrijven. Misschien dat de foto's het een beetje laten zien, ik zal ze vanavond proberen te plaatsen.

We gaan morgenochtend weer door naar Ho Chi Ming, maar verlaten Cambodja met een indruk zoals we nog nooit hebben meegekregen. Van de prachtige tempelsteden, Angkor Watt en Angkor Tom, tot de indrukwekkende geschiedenis van Pol Pot en de killing fields. Want ook dat krijgen we mee en de ergste genocide van de wereld heeft hier plaatsgevonden. Eng!

We hebben aardig wat te verwerken en ja, zullen ook ons heerlijke luxe hotel met zwembad gaan missen.

Tot gauw!

Opa Jaap

Jullie zien wel heel bijzondere dingen, heb wel eens foto,s gezien van de gerestaureerde en de overwoekerde gebouwen, het komt op foto,s al indrukwekend over.
Groet Japio