Costa Rica en Nicaragua

Bezoek Plan projecten

Gisterenavond hebben wij gesproken met een aantal jongeren die vanuit Plan een opleidingstraject gevolgd hadden. Wat een superleuke open en frisse jongelui. Allemaal zo ongelooflijk dankbaar voor de kans die ze van Plan hebben gekregen om zich verder te ontwikkelen en zich te ontrekken uit bijna uitzichtloze situaties. Allemaal nu een baan met goede vooruitzichten, allemaal een beetje tot redelijk engels kunnen spreken. Dat is mooi zeg, om niet alleen te zien dat we hele jonge kinderen verder op weg helpen, maar ook te zien wat de impact daarvan is op iets latere leeftijd en dus met iets oudere jongeren te spreken. En zij zijn volledig onder de indruk van onze interesse en dat we speciaal langskomen om hen te ontmoeten. Ja......weer een goed stuk werk gezien..

Vandaag worden we opgehaald om ons programma kantoor in Quantri te bezoeken en ook een community project. Nu kan ik hierover wel een en ander pennen, maar het is volgens mij beter dit door Joost te laten doen. Immers, hij is er onbevangen heen gegaan en zijn ervaring en verhaal is neutraler dan die van mij, niet dan? Dus Joost......

Tsja ik hoor natuurlijk altijd al veel verhalen van Daan maar om het nu zelf mee te maken was een bijzondere ervaring en veel indringender dan ik vooraf voor mogelijk had gehouden. In het kort: de mensen hier zijn bijzonder hartelijk, open, dankbaar en hebben de hulp keihard nodig. Men houdt zich hier niet bezig met een stagnerende economie, krimpende winsten of het afstempelen van Griekse obligaties maar wel met schoon drinkwater, infrastructuur, het voorkomen van kinderarbeid en mishandeling, scholing en het creëren van echte kansen voor een betere toekomst. In tegenstelling tot wat sommige mensen beweren is de hulp hier echt veel harder nodig dan in ons welvarende land. Wie het niet gelooft moet het eens komen bekijken, je realiseert je dan dat een andere mening slechts duidt op egoïsme en niet op kennis.

Vandaag hebben we de dag afgesloten met een bezoek aan de tunnels die tijdens de Vietnam-oorlog werden gebruikt, maar hoe erg die ook was, ik blijf voortdurend bezig met het heden. Als ondernemer heb ik vandaag weer vele kansen en beperkingen gezien en wil/moet ik het probleem oplossen. Ik weet alleen nog niet hoe.....

Reacties

Reacties

Gerda

Fijn voor jullie beiden om samen deze ervaring mee te maken en er ook meteen over te kunnen praten met elkaar. Jullie zullen geen gesprekstof moeten zoeken.
Laat het straks wel even los om van jullie verdere reis volop te genieten. Maar jullie kennende zal dat ook wel gebeuren. Veel liefs voor jullie drieën.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!